OLB Sports Blog

  • OLB on tour underground gym

    ‘No nonsense, keihard trainen en vooral letten op de uitvoering. Dat is de filosofie’

    Het is alweer even geleden maar het is dan weer tijd voor een nieuwe O.L.B Sports on tour. Vandaag zijn Nicky en ik te gast bij Meinerswijk in Arnhem. Deze omgeving staat natuurlijk vooral bekend om de stadsblokken waar bijvoorbeeld Free your mind en binnenkort een obstacle run wordt gehouden, but more on that later. Maar is tevens de thuisbasis van Underground Gym waar keihard getraind wordt.

    Meinerswijk ligt pal naast de rijn aan de overkant van het stadscentrum van Arnhem. In een oude loods naast de paintbalvereniging van Arnhem vindt je Underground Gym. De omgeving is toonaangevend waar de gym voor staat, namelijk: no nonsense, keihard maar vooral ook goed trainen.

    Bij binnenkomst in de gym wordt de toon meteen gezet. Geen grote merken, geen groot park met fitnessapparaten waar mensen oefenloos aan het trainen zijn maar een open ruimte met aan de zijkant rekken die een beetje doen denken aan het oude apenkooien op de basisschool. Een grote collectie kettlebels, dumbells maar ook materiaal wat je niet vaak tegenkomt. Denk aan zandzakken, sleeën, tractorbanden, hamers. Alles duidt erop dat hier lekker getraind wordt.

    We worden welkom geheten door Benhur terwijl op de achtergrond krachttraining en zaktraining wordt gegeven. Na een kort gesprekje is het tijd om ons klaar te maken voor de mainevent van de avond:

    underground gym

    POMPEN!

    We worden meegenomen naar een schoolbord waar de workout van vanavond klaar staat. Wat blijkt, het is niet je standaard workout met een kettlebell, stang en andere poespas. Nee we mogen ons gaan uitleven met een slee en met een hamer rammen op een traktorband. En de nadruk blijft uiteraard liggen op je core met oefeningen zoals een goblet squat, deadlift en planken.

    underground gym

    Kortom je kan de spierpijn van overmorgen al voelen.

    We worden in de training ondersteund door Benhur en een drietal stagaires van het CIOS. En als ik zeg ondersteund bedoel ik ook echt ondersteund. Tijdens de workout wordt je goed gecoached over onder meer je houding en de uitvoer van je oefeningen zodat je geen onnodige blessures opneemt.

    Wat verder opvalt is dat er tijdens de workout geen tijdsdruk wordt opgelegd. Waar je tijdens een WOD vaak wordt vertelt dat je binnen drie kwartier zoveel mogelijk oefeningen gedaan moet hebben wordt hier lekker rustig aan gedaan en heerst er een relaxte sfeer. Je bent bezig met je eigen kracht oefeningen legt de nadruk op je uitvoer. Liever dat je wat langer doet over je oefening maar een goede uitvoer dan gehaast en afgeraffeld werk.

    Kwaliteit dus

    We willen graag Benhur, stagaires en uiteraard de medesporters bedanken voor de heerlijke workout

    Underground gym

  • Bokshandschoenen, waar let ik op?

    Bokshandschoenen, the basics

    Stel: je bent opzoek naar een manier om fit te worden. Daarbij wil je graag alle frustraties van de dag even van je afslaan en binnen een uurtje helemaal kapot gaan. Het lijkt erop dat een lesje boksen echt wat voor jou is. Vol goede moed en met het liedje ‘eye of the tiger’ in je achterhoofd meld je je aan bij een boksschool of doe je mee aan een proefles bij je sportschool. Inderdaad ben je na een uur gesloopt en besef je dat het wel een erg leuke manier van trainen.

    Dan nu het dilemma: hoe vind ik de juiste materialen?

     

    Uiteraard kun je ervoor kiezen om bokshandschoenen te blijven lenen bij je sportschool. Echter komt er een lucht van deze spullen alsof ze 6 jaar het daglicht niet hebben gezien. Een beter idee is wellicht het aanschaffen van eigen spullen. Wel kan ik je nu alvast vertellen dat er ontzettend veel keus is en je even wat basiskennis nodig hebt om de juiste spullen voor jouw training te vinden.Naar mijn idee heb je twee keuzes. Of je houdt je concentratie er even bij en leest de rest van dit bericht. Of je gaat naar de meest dichtbij zijnde vechtsportwinkel (toevallig weet ik dat er een goede zit op de steenstraat in Arnhem).
    First things first. Om de juiste materialen te vinden voor jouw training is het zaak even het één en ander op een rijtje te zetten. Stel jezelf van te voren de volgende vragen.
    - Wat voor soort trainingen wil ik gaan volgen?
    - Hoe intensief of hoe vaak in de week wil ik gaan trainen?
    Heb je dit helder voor jezelf? Mooi! Dan kunnen we het nu eindelijk gaan praten over de juiste bokshandschoen voor jouw training.
    Bij de keus voor bokshandschoenen zijn er in principe twee dingen waar je op moet letten. Namelijk het materiaal van de handschoen (deze is verantwoordelijk voor de prijs) en de maat van de handschoen.
     Nu hoor ik je denken, nu kan je wel populair doen met je sportblog maar ik heb een mooi paartje adidas handschoenen gezien op internet tegen een lage prijs. Ik bestel drie verschillende maten, kijk welke mij het beste zit en stuur de rest wel weer terug. Klaar is Kees.

    FOUT.

    Vaak zijn handschoenen die tegen een lage prijs worden aangeboden op internet kunststofhandschoenen. Je hebt bij bokshandschoenen twee keuzes in materialen, namelijk: kunststof of leren handschoenen. Leren handschoenen hebben over het algemeen een betere kwaliteit en scheuren minder snel. Kunststofhandschoenen zijn prima te dragen als je er bijvoorbeeld voor kiest om 1 keer per week te gaan trainen. Maar hou rekening met het feit dat deze sneller kapot gaan. Bij een volledig leren handschoen weet je altijd dat je goed zit.

    Daarnaast is het aan te raden even goed te kijken naar de maat. In tegenstelling tot je gebruikelijke maten: S, M, L, hanteren bokshandschoenen zwaarte maten bijvoorbeeld: 10oz, 12oz, 14oz. Deze maten vertellen je niet hoe groot de handschoen is maar hoeveel vulling er in de handschoen zit. Er wordt namelijk vanuit gegaan hoe groter iemand is, hoe harder iemand slaat. Om verwondingen tijdens het sparren te voorkomen zijn er richtlijnen voor het type handschoen wat hierbij gebruikt wordt. De vuistregel (hehe) hierbij is dat een volwassen vrouw minimaal 12oz draagt en volwassen mannen tot 90 kilo minimaal 14oz (boven de 90 kilo 16oz) dragen om te voorkomen dat je te snel door de handschoen heen slaat.

    Mocht je nou alleen bokszaktraining gaan doen heb je in principe niet zoveel te maken met de verschillende zwaarte maten. Sterker nog je kan ervoor kiezen speciale bokszakhandschoenen aan te schaffen of zelfs met MMA handschoenen aan de slag te gaan. Een bokszak voelt immers over het algemeen niet zoveel. Wel is het aan te raden wanneer je met normale bokshandschoenen aan de slag te gaan de richtlijnen van hierboven aan te houden. Het is namelijk zo hoe meer padding je hebt hoe minder makkelijk je de handschoen kapot slaat.

    Dit was in het kort even de basics over bokshandschoenen. Waarom nou die vragen in het begin? Nou wanneer je vaker dan twee keer per week gaat trainen is het aan te raden een kwalitatief betere handschoen te pakken dan bij bijvoorbeeld één á twee keer per week. Een goede kunststof handschoen begint over het algemeen vanaf de 40 euro. Een goede volledig leren handschoen zit meestal op een prijsklasse van 60 tot 90 euro.

    De vraag wat je precies gaat doen is altijd een goede om jezelf af te vragen. Zoals ik hiervoor al zei kan je met alleen zaktraining ook goed uit te voeten met bijvoorbeeld zakhandschoenen. Deze mogen absoluut niet gebruikt worden met sparren maar zijn in verhouding goedkoper dan een reguliere bokshandschoen.

    Daarnaast is er natuurlijk nog het verschil tussen een bokshandschoen en een kickbokshandschoen. Bij een bokshandschoen zit de demping van de handschoen veelal voorin de handschoen, waar deze bij een kickbokshandschoen verdeelt zit over de volledige handschoen. Vaak zijn kickbokshandschoenen iets steviger opgebouwd en bokshandschoenen iets bewegelijker. Daarbij wordt gesteld dat kickbokshandschoenen prima voor boksen gebruikt kunnen worden maar het minder aan te raden is om bokshandschoenen te gebruiken voor kickbox.

    Mocht je je grijze joggingpak nou al klaar liggen, een afspraak met de plaatselijke slager om tegen de karkassen aan te slaan en wil je de nieuwe rocky worden. Kortom, ben jij klaar voor het echte werk? Dan zijn er top model handschoenen van thaise makelij vanaf een euro of 100. Ook deze zijn volledig van leer gemaakt maar in vergelijking met de andere leren handschoenen is de voering van deze handschoen beter opgebouwd waardoor de vulling van de handschoen langer mee gaat.

    Tot slot nog even dit: de vechtsport kent een aantal grote merken binnen de sport. Een paar bekende merken zijn bijvoorbeeld Everlast of Londsdale. Een paar andere namen die groot zijn in bijvoorbeeld top modellen zijn: King, Twins en Booster. Deze staan vooral bekend om de topmodel handschoenen die van zeer goede kwaliteit zijn. Ook kennen deze merken enkele kunststofmodel uitvoeringen die van redelijke kwaliteit zijn maar niet te vergelijken met de topmodellen. Joya is een merk die kunststofmodellen, goede midden varianten en topmodellen voert.

    Elk van deze merken kent verschillende modellen handschoenen. De beste manier om erachter te komen welke handschoen jou het lekkerste zit is om het één en ander uit te proberen.

    Veel succes met het uitzoeken van jou ideale handschoen en vooral veel plezier met trainen.

     

  • OLB on tour Selfdefence4all

    Deze keer zijn we voor onze on tour blog helemaal afgereisd naar het altijd mooie Doetinchem om eigenhandig de lessen van Peter Knoop van Selfdefence4all mee te maken. Vol goede moed gaan we op weg. Met de proeflessen van Het Sportlokaal en Indooraction nog fris in het geheugen denken we redelijk goed voorbereid te zijn op deze volgende uitdaging!

    Selfdefence4all is een initiatief van Peter Knoop, zij geloven in een gezonde levenstijl en geven cursussen voor het onderhouden van een goede en gezonde levensstijl. De thema’s die centraal staan zijn weerbaarheid, gezondheid, zelfverdediging en een goede afwisseling tussen kracht en cardio. We kennen Sharen en Peter erg goed van de winkel en zijn dan ook erg benieuwd wat de training ons gaat bieden. (uiteraard hopen we de volgende dag weer gewoon normaal aan het werk te kunnen).

    De locatie van selfdefence4all is vrij makkelijk te vinden en ziet er op het eerste gezicht indrukwekkend uit. Je ziet al gelijk dat er een scheiding is tussen en zit/uitrust gedeelte en de trainingszaal. Wanneer wij aankomen zijn de kinderen nog aan het trainen, maar vergis je niet het gaat er hard aan toe. Ergens begin ik me af te vragen of het wellicht een beter idee was hier een keer bij mee te doen in plaats van de volwassen groep.

    Bij binnenkomst worden we vriendelijk begroet door Sharen en krijgen we een tour door de sportschool. Ze hebben een mooie winkel waar je alles wat je nodig hebt op het gebied van zelfverdediging kan vinden. Daarnaast is er een wel bekende wall of fame waar de foto’s van alle wedstrijdvechters te vinden zijn.

    Nadat we ons hebben klaargemaakt, de leenhandschoenen en scheenbeschermers in ontvangst hebben genomen en even mentaal hebben voorbereid op het pak slaag wat we gaan krijgen zijn we er klaar voor. Na een korte introductie waar we worden toegesproken door Peter en de nieuwe deelnemers even worden voorgesteld gaan we direct aan de slag.

    Eerst worden een aantal combinaties kort toegelicht door Peter waarna je zelf aan de slag mag gaan. Deze combinaties worden in de loop van de training steeds verder uitgebreid. Na de combinaties is het tijd voor het echte werk, sparren. Je wordt voor ongeveer een minuut losgelaten en je mag je eigen combinaties bepalen. Hierbij wordt gerouleerd met sparringpartners waardoor je telkens tegenover een nieuw gezicht komt te staan.

    Om het sparren even kort samen te vatten:

    • Zorg dat je een bitje bij je hebt
    • Een tok is geen overbodige luxe……..
    • Beware of high kicks
    • Heb geen vooroordelen

     

     

     

    Al met al kunnen we stellen dat de training bij Selfdefense4all een heerlijke en leerzame workout is. De training wordt prima verzorgd door Peter en Sharen en hiervoor willen we ze uiteraard even bedanken.  

  • OLB Sports on tour Indoor Action

    OLB Sports on tour, deze keer te gast bij Indooraction

    Indoor Action is een grote sportschool gevestigd aan de Boekhorstenstraat 75 te Arnhem.
    Bij binnenkomst zie je al een glimp van de grootte van de sportschool, met een grote bar en lounchruimte waar het gemiddelde cafe u tegen zegt. We zijn vandaag te gast voor een van de groepslessen die door de sportschool worden aangeboden. En als ik zeg een van de kan ik net zo goed zeggen een van de vele want de diversiteit in groepslessen is groot, enkele voorbeelden zijn: yoga, spinning, zumba, bodypump, W.O.D en nog veel meer.

    indoor

     

    We hebben gekozen voor een lesje kickbox, wat wel redelijk in het straatje van O.L.B Sports ligt. Vol goede moed en bijgekomen van de vorige keer O.L.B Sports on tour betreden we Indoor. Na het aanmelden en het afhalen van het bonnetje (belangrijk, dit is je toelatingsbewijs) gaan we door naar de kleedkamer. En wat voor eentje, ik woon kleiner.

    Na het omkleden, omdoen van de boks bandage en hard nodige mentale voorbereiding zijn we er helemaal klaar voor. We worden welkom geheten en pakken een paar handschoenen uit de bak leenhandschoenen. Ik hoef jullie uiteraard niet te vertellen dat leenhandschoenen over het algemeen niet echt bekend staan om de lekkere geur die ervan af komt. Toevallig is er een sportzaakje in de buurt die zowel eigen bokshandschoenen als een spray verkoopt tegen de stank.

    indoor2

    Okee, genoeg reclame. Na de benodigde materialen verzamelt te hebben en ons tactisch ergens achter in de zaal gepositioneerd te hebben worden we naar voren geroepen omdat we nieuwelingen zijn. Hier wordt ons de basis van de oefeningen nog even goed uitgelegd en wordt ons verteld dat als we het tempo niet bij kunnen houden dat niet erg is. Leuk en aardig maar we hebben natuurlijk wel de naam van een bepaalde sportzaak in de Steenstraat hoog te houden.

    Dan is het tijd om daadwerkelijk eens wat te gaan doen. De muziek wordt gestart en de eerste oefeningen worden toegelicht. Met zijn tweeen hanteer je een bokszak waarbij je elkaar afwisselt. De een houdt de bokszak vast de ander mag de oefeningen uitvoeren. Wat erg rustig begint waarbij je het gevoel krijgt dat de spierpijn de volgende dag wel eens zou kunnen meevallen. Worden de oefeningen verder uitgebreid met onder meer stoten, trappen, squads en opdrukken. Omdat het met een aardig tempo achter elkaar door wordt afgewisseld, komt de vermoeidheid er goed in. Dan roept Rob, ja jongens! Tien keer opdrukken en dan even pauze. Heh heh even op adem komen, wel een flinke workout, om er daarna achter te komen dat dit de warming up was.

    Toen begon het echte werk. Er werd door de workout heen benadrukt dat je je handen hoog moest houden. In het begin natuurlijk appeltje eitje. Na een half uurtje sporten begint het toch al wat lastiger te worden en de volgende dag moet je een oud vrouwtje in de supermarkt vragen of ze wellicht het product van de bovenste plank wil pakken. Verder was het een heerlijke workout, waarbij je net als bij de warming up, om en om combinaties uitoefent op de bokszak en de ander deze vasthoudt. Uiteraard is het de taak om het leven van degene die de bokszak vasthoud zo moeilijk mogelijk te maken en je moet niet raar opkijken als er een bokszak omvalt.

    indoor3

    Verwacht niet dat je na een lesje een volwaardig kickboxer bent (een bepaalde medewerker van een bepaalde sportzaak had hier slechte ervaringen mee). De training is een lekkere workout die zich vooral richt op je uithoudingsvermogen en in iets mindere maten op techniek.

    Graag bedanken we Anton en Rob van indooraction voor de deelname en het geven van de les kickbox!

  • O.L.B On Tour Sportlokaal

    Het Sportlokaal

    Het is tijd voor sportschool van de maand, maandelijks gaat O.L.B op bezoek bij een sportschool in de omgeving Arnhem om aan de lijve te ondervinden wat de sportschool te bieden heeft. Deze maand zijn we te gast bij Het Sportlokaal, te vinden op Velperweg 27 te Arnhem.

    sportlokaal

     

     

    Het Sportlokaal is een vintage sportschool met een minimalistische uitstraling. Het sfeertje brengt je weer even terug naar de gymles in de brugklas. Het enige wat mist is die ene pestkop die je op dit moment graag even als sparringspartner tegenover je hebt staan en natuurlijk je allereerste liefde juffrouw Toos. De sportschool staat vol met oude attributen zoals een bok, banken en oude bokshandschoenen. Het brengt je terug naar een tijd waar de boten nog van hout waren en de mannen van staal. En dit is dan ook precies waar de sportschool voor staat. Geen geavanceerde fitnessapparatuur maar trainen met je eigen lichaamsgewicht, kleine hulpmiddelen en gewichten.

    De opdracht die we deze maand hebben meegekregen is het overleven van een proeflesje crossgym gegeven door Gerrit. Met we wordt bedoelt, Nicky die over het algemeen veelvoudig in de sportschool te vinden is en Jeroen die sinds kort boven de pub woont en daar is eigenlijk alles wel mee gezegd. Eigenlijk hebben we geen idee wat ons te wachten staat, we kennen het crossfit principe waarbij een circuit wordt uitgezet en je voor een bepaalde tijd een aantal oefeningen voorgeschoteld krijgt. Dit zijn over het algemeen oefeningen met eigen lichaamsgewicht of voor de gevorderde crossfitter oefeningen met gewichten zoals bijvoorbeeld snatches.

    We zijn benieuwd.

    Wie denkt met een proeflesje crossgym een makkelijke avond te hebben komt waarschijnlijk bedrogen uit. Zowel voor de gevorderde sporter als beginneling is dit een ware uitdaging. Het begint met drie rondes van 10 lounges, 10 push ups en 10 dips, klinkt vrij gemakkelijk en je bedenkt je dat de spierpijn morgen nog best wel eens mee kan vallen. Dan realiseer je je dat dit de warming up is en het echte werk nog niet eens is begonnen.

    sportlokaal 2

    Dan wordt je meegenomen naar de achterkant van het sportlokaal waar een schoolbord te zien is. Hier is in 13 regels te lezen waar je de komende drie kwartier druk mee bent. Om even in te spelen op de actualiteit van de dag had de trainer ervoor gekozen om het nummer 34 centraal te zetten. Dit heeft te maken met het vreselijke nieuws dat voetballer Abdelhak Nouri blijvende hersenschade heeft en rugnummer 34 droeg. #staystrongappie Voor ons betekent het dat elke oefening die op het bord stond wel 34 keer op een rij uitgevoerd moest worden.  UITDAGING

     

    Een werknemer van O.L.B Sports heeft natuurlijk wel zijn reputatie die hij hoog moet houden. Dus zonder gejammer en vol goede moed beginnen we aan de eerste paar oefeningen. Lekker tempotje erin en gaan met die banaan. Na twee minuten roept Gerrit: ja jongens daar gaan we 3 burpees. Fijn voor de afwisseling en we gaan weer door, geen probleem. Na 10 minuten zo bezig te zijn geweest gaan de oefeningen toch wat minder makkelijk dan voorheen en de burpees die om de twee minuten uitgevoerd worden zijn nu veranderd van een welkome afwisseling naar een ware uitputtingsslag, vooral als je vlak daarvoor 34 push ups hebt moeten doen. Maar we representeren O.L.B Spors dus we gaan door. Tegen de twintig minuten begin je je af te vragen waarom je in godsnaam hebt ingestemd dit te doen. Net wanneer je jouw levensbeslissingen en keuzes eens overdenkt en van plan bent na de proefles meteen naar randstand te bellen of ze misschien een andere baan beschikbaar hebben, komt Gerrit met de volgende mededeling: kom maar jongens 3 burpees.

    sportlokaal 3

    Om een lang verhaal kort te maken, hou jij van een lekkere uitdaging, afwisseling en jezelf volledig tot het uiterste pushen. Dan raden wij aan om een keer lekker te sporten bij het sportlokaal. Je kunt variëren in groeplessen van kickbox, crossgym, spinning, pilates, yoga, hardlopen, senioren fitness (wellicht een idee voor de volgende proefles) en nog veel meer.

    Graag bedanken Gerrit en natuurlijk het sportlokaal voor de unieke en ervaring (en de spierpijn).

    sportlokaal 4

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Fit het nieuwe seizoen in

    fit de zomer in

    Fit het nieuwe seizoen in

    Het is bijna juni, dat betekent einde sportseizoen.

    Het viel weer eens tegen dit seizoen, het team draaide niet lekker, elke week was de scheidsrechter een eikel, je schoenen begaven het halverwege en je hebt de droom om professional te worden ook maar opgegeven.

    Of alles liep natuurlijk op rolletjes, je hebt een pracht assist gegeven, die mooie actie die je maakte was toevallig gefilmd, is op fb terecht gekomen en nu kun je de scouts niet meer van je afslaan.

    Hoe dan ook de vraag is: hoe zorg je ervoor dat je het volgende seizoen weer fit voor de dag verschijnt?

    De Tips van O.L.B

    • Blijf in beweging

    Het is bijna vakantie, dat betekent lekker genieten van de vrije tijd, zon, zee, strand en alles wat erbij komt kijken. Dan tegen augustus aan weer eens denken aan sport en erachter komen dat je eigenlijk bar weinig hebt gedaan aan je conditie. De eerste training komt eraan en je raakt al buiten adem als je drie trappen bent opgelopen. Om dit scenario te voorkomen is het handig om tijdens de vakantieperiode af en toe even lekker in beweging te komen. Denk aan hardlopen, fietsen of meld je aan bij een sportschool.

    • Varieer in je oefeningen

    Een voorbeeld: je hebt met jezelf afgesproken om twee keer in de week te gaan hardlopen. De eerste week vol goede moed en je bent lekker bezig. De week erop gaat het al iets moeizamer en bij de vierde keer heb je toch de voorkeur om lekker op de bank te liggen Netflix te kijken. Vervolgens denk je drie weken later, oh ja hardlopen. (Tenzij je natuurlijk fittest on earth hebt gekeken en meteen van de bank afgesprongen bent).

    Om te voorkomen dat er een sleur in je workout komt is de tip: zorg voor voldoende afwisseling. Dit kan betekenen dat je een keer een ander rondje pakt met het hardlopen of een paar andere oefeningen in de sportschool doet. Zo zorg je voor voldoende variatie en blijft het sporten een uitdagende bezigheid.

    • Korte workouts

    Een gebrek aan tijd kan je ervan weerhouden te gaan sporten. Je kan ook met weinig tijd een goeie workout neerzetten, ofwel een HIIT (High intensity interval training). De tijd die wordt aangeraden voor een HIIT is 15 tot 20 minuten. Je kan hierbij denken aan een intervaltraining bij het hardlopen waarbij je joggen afwisselt met een sprint.  De vuistregel hierbij is 2:1, bijvoorbeeld 60 seconden joggen afgewisseld met 30 seconden sprint.

    Een goede HIIT workout bestaat uit een warming up, zes tot tien perioden van interval en een cooling down. Een HIIT kan met met cardio oefeningen zoals hardlopen, fietsen en roeien, maar je kan er ook voor kiezen flink aan de gewichten te hangen met bijvoorbeeld squats en deadlift. Pak hierbij een lager gewicht en doe zoveel mogelijk herhalingen.

    Let op! voor beginners is een HIIT erg belastend en vergt erg veel energie. Begin niet te enthousiast en voer geleidelijk de intensiteit op. Let vooral bij gewichtsoefeningen erg op de uitvoering om blessures te voorkomen.

    • Daag jezelf uit

    Tijd voor de welbekende uitspraak stop exercising, start training. Ga niet sporten om het sporten, dit maakt het moeilijk jezelf telkens te motiveren. Stel voor jezelf een doel en ga stapsgewijs aan de slag om dit doel te bereiken. Doel bereikt? Mooi! Op naar de volgende. Zo motiveer je jezelf om telkens het stapje verder te zetten.

    Zoals Joel Beukers zou zeggen: Ga voor goud!

    • Sporten is leuk. Samen sporten leuker

    Soms is het vrij moeilijk jezelf te motiveren voor een workout. De smoesjes vliegen je om de oren en vervolgens komt de welbekende uitspraak: ik doe het morgen wel. Om vervolgens weer in hetzelfde riedeltje terecht te komen. Het is fijn als je een sportmaatje hebt waardoor je elkaar motiveert om toch het extra stapje te zetten.

6 artikel(en)