OLB Sports Blog

  • OLB Sports on tour Indoor Action

    OLB Sports on tour, deze keer te gast bij Indooraction

    Indoor Action is een grote sportschool gevestigd aan de Boekhorstenstraat 75 te Arnhem.
    Bij binnenkomst zie je al een glimp van de grootte van de sportschool, met een grote bar en lounchruimte waar het gemiddelde cafe u tegen zegt. We zijn vandaag te gast voor een van de groepslessen die door de sportschool worden aangeboden. En als ik zeg een van de kan ik net zo goed zeggen een van de vele want de diversiteit in groepslessen is groot, enkele voorbeelden zijn: yoga, spinning, zumba, bodypump, W.O.D en nog veel meer.

    indoor

     

    We hebben gekozen voor een lesje kickbox, wat wel redelijk in het straatje van O.L.B Sports ligt. Vol goede moed en bijgekomen van de vorige keer O.L.B Sports on tour betreden we Indoor. Na het aanmelden en het afhalen van het bonnetje (belangrijk, dit is je toelatingsbewijs) gaan we door naar de kleedkamer. En wat voor eentje, ik woon kleiner.

    Na het omkleden, omdoen van de boks bandage en hard nodige mentale voorbereiding zijn we er helemaal klaar voor. We worden welkom geheten en pakken een paar handschoenen uit de bak leenhandschoenen. Ik hoef jullie uiteraard niet te vertellen dat leenhandschoenen over het algemeen niet echt bekend staan om de lekkere geur die ervan af komt. Toevallig is er een sportzaakje in de buurt die zowel eigen bokshandschoenen als een spray verkoopt tegen de stank.

    indoor2

    Okee, genoeg reclame. Na de benodigde materialen verzamelt te hebben en ons tactisch ergens achter in de zaal gepositioneerd te hebben worden we naar voren geroepen omdat we nieuwelingen zijn. Hier wordt ons de basis van de oefeningen nog even goed uitgelegd en wordt ons verteld dat als we het tempo niet bij kunnen houden dat niet erg is. Leuk en aardig maar we hebben natuurlijk wel de naam van een bepaalde sportzaak in de Steenstraat hoog te houden.

    Dan is het tijd om daadwerkelijk eens wat te gaan doen. De muziek wordt gestart en de eerste oefeningen worden toegelicht. Met zijn tweeen hanteer je een bokszak waarbij je elkaar afwisselt. De een houdt de bokszak vast de ander mag de oefeningen uitvoeren. Wat erg rustig begint waarbij je het gevoel krijgt dat de spierpijn de volgende dag wel eens zou kunnen meevallen. Worden de oefeningen verder uitgebreid met onder meer stoten, trappen, squads en opdrukken. Omdat het met een aardig tempo achter elkaar door wordt afgewisseld, komt de vermoeidheid er goed in. Dan roept Rob, ja jongens! Tien keer opdrukken en dan even pauze. Heh heh even op adem komen, wel een flinke workout, om er daarna achter te komen dat dit de warming up was.

    Toen begon het echte werk. Er werd door de workout heen benadrukt dat je je handen hoog moest houden. In het begin natuurlijk appeltje eitje. Na een half uurtje sporten begint het toch al wat lastiger te worden en de volgende dag moet je een oud vrouwtje in de supermarkt vragen of ze wellicht het product van de bovenste plank wil pakken. Verder was het een heerlijke workout, waarbij je net als bij de warming up, om en om combinaties uitoefent op de bokszak en de ander deze vasthoudt. Uiteraard is het de taak om het leven van degene die de bokszak vasthoud zo moeilijk mogelijk te maken en je moet niet raar opkijken als er een bokszak omvalt.

    indoor3

    Verwacht niet dat je na een lesje een volwaardig kickboxer bent (een bepaalde medewerker van een bepaalde sportzaak had hier slechte ervaringen mee). De training is een lekkere workout die zich vooral richt op je uithoudingsvermogen en in iets mindere maten op techniek.

    Graag bedanken we Anton en Rob van indooraction voor de deelname en het geven van de les kickbox!

  • Sportschool van de maand

    Het Sportlokaal

    Het is tijd voor sportschool van de maand, maandelijks gaat O.L.B op bezoek bij een sportschool in de omgeving Arnhem om aan de lijve te ondervinden wat de sportschool te bieden heeft. Deze maand zijn we te gast bij Het Sportlokaal, te vinden op Velperweg 27 te Arnhem.

    sportlokaal

     

     

    Het Sportlokaal is een vintage sportschool met een minimalistische uitstraling. Het sfeertje brengt je weer even terug naar de gymles in de brugklas. Het enige wat mist is die ene pestkop die je op dit moment graag even als sparringspartner tegenover je hebt staan en natuurlijk je allereerste liefde juffrouw Toos. De sportschool staat vol met oude attributen zoals een bok, banken en oude bokshandschoenen. Het brengt je terug naar een tijd waar de boten nog van hout waren en de mannen van staal. En dit is dan ook precies waar de sportschool voor staat. Geen geavanceerde fitnessapparatuur maar trainen met je eigen lichaamsgewicht, kleine hulpmiddelen en gewichten.

    De opdracht die we deze maand hebben meegekregen is het overleven van een proeflesje crossgym gegeven door Gerrit. Met we wordt bedoelt, Nicky die over het algemeen veelvoudig in de sportschool te vinden is en Jeroen die sinds kort boven de pub woont en daar is eigenlijk alles wel mee gezegd. Eigenlijk hebben we geen idee wat ons te wachten staat, we kennen het crossfit principe waarbij een circuit wordt uitgezet en je voor een bepaalde tijd een aantal oefeningen voorgeschoteld krijgt. Dit zijn over het algemeen oefeningen met eigen lichaamsgewicht of voor de gevorderde crossfitter oefeningen met gewichten zoals bijvoorbeeld snatches.

    We zijn benieuwd.

    Wie denkt met een proeflesje crossgym een makkelijke avond te hebben komt waarschijnlijk bedrogen uit. Zowel voor de gevorderde sporter als beginneling is dit een ware uitdaging. Het begint met drie rondes van 10 lounges, 10 push ups en 10 dips, klinkt vrij gemakkelijk en je bedenkt je dat de spierpijn morgen nog best wel eens mee kan vallen. Dan realiseer je je dat dit de warming up is en het echte werk nog niet eens is begonnen.

    sportlokaal 2

    Dan wordt je meegenomen naar de achterkant van het sportlokaal waar een schoolbord te zien is. Hier is in 13 regels te lezen waar je de komende drie kwartier druk mee bent. Om even in te spelen op de actualiteit van de dag had de trainer ervoor gekozen om het nummer 34 centraal te zetten. Dit heeft te maken met het vreselijke nieuws dat voetballer Abdelhak Nouri blijvende hersenschade heeft en rugnummer 34 droeg. #staystrongappie Voor ons betekent het dat elke oefening die op het bord stond wel 34 keer op een rij uitgevoerd moest worden.  UITDAGING

     

    Een werknemer van O.L.B Sports heeft natuurlijk wel zijn reputatie die hij hoog moet houden. Dus zonder gejammer en vol goede moed beginnen we aan de eerste paar oefeningen. Lekker tempotje erin en gaan met die banaan. Na twee minuten roept Gerrit: ja jongens daar gaan we 3 burpees. Fijn voor de afwisseling en we gaan weer door, geen probleem. Na 10 minuten zo bezig te zijn geweest gaan de oefeningen toch wat minder makkelijk dan voorheen en de burpees die om de twee minuten uitgevoerd worden zijn nu veranderd van een welkome afwisseling naar een ware uitputtingsslag, vooral als je vlak daarvoor 34 push ups hebt moeten doen. Maar we representeren O.L.B Spors dus we gaan door. Tegen de twintig minuten begin je je af te vragen waarom je in godsnaam hebt ingestemd dit te doen. Net wanneer je jouw levensbeslissingen en keuzes eens overdenkt en van plan bent na de proefles meteen naar randstand te bellen of ze misschien een andere baan beschikbaar hebben, komt Gerrit met de volgende mededeling: kom maar jongens 3 burpees.

    sportlokaal 3

    Om een lang verhaal kort te maken, hou jij van een lekkere uitdaging, afwisseling en jezelf volledig tot het uiterste pushen. Dan raden wij aan om een keer lekker te sporten bij het sportlokaal. Je kunt variëren in groeplessen van kickbox, crossgym, spinning, pilates, yoga, hardlopen, senioren fitness (wellicht een idee voor de volgende proefles) en nog veel meer.

    Graag bedanken Gerrit en natuurlijk het sportlokaal voor de unieke en ervaring (en de spierpijn).

    sportlokaal 4

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Fit het nieuwe seizoen in

    fit de zomer in

    Fit het nieuwe seizoen in

    Het is bijna juni, dat betekent einde sportseizoen.

    Het viel weer eens tegen dit seizoen, het team draaide niet lekker, elke week was de scheidsrechter een eikel, je schoenen begaven het halverwege en je hebt de droom om professional te worden ook maar opgegeven.

    Of alles liep natuurlijk op rolletjes, je hebt een pracht assist gegeven, die mooie actie die je maakte was toevallig gefilmd, is op fb terecht gekomen en nu kun je de scouts niet meer van je afslaan.

    Hoe dan ook de vraag is: hoe zorg je ervoor dat je het volgende seizoen weer fit voor de dag verschijnt?

    De Tips van O.L.B

    • Blijf in beweging

    Het is bijna vakantie, dat betekent lekker genieten van de vrije tijd, zon, zee, strand en alles wat erbij komt kijken. Dan tegen augustus aan weer eens denken aan sport en erachter komen dat je eigenlijk bar weinig hebt gedaan aan je conditie. De eerste training komt eraan en je raakt al buiten adem als je drie trappen bent opgelopen. Om dit scenario te voorkomen is het handig om tijdens de vakantieperiode af en toe even lekker in beweging te komen. Denk aan hardlopen, fietsen of meld je aan bij een sportschool.

    • Varieer in je oefeningen

    Een voorbeeld: je hebt met jezelf afgesproken om twee keer in de week te gaan hardlopen. De eerste week vol goede moed en je bent lekker bezig. De week erop gaat het al iets moeizamer en bij de vierde keer heb je toch de voorkeur om lekker op de bank te liggen Netflix te kijken. Vervolgens denk je drie weken later, oh ja hardlopen. (Tenzij je natuurlijk fittest on earth hebt gekeken en meteen van de bank afgesprongen bent).

    Om te voorkomen dat er een sleur in je workout komt is de tip: zorg voor voldoende afwisseling. Dit kan betekenen dat je een keer een ander rondje pakt met het hardlopen of een paar andere oefeningen in de sportschool doet. Zo zorg je voor voldoende variatie en blijft het sporten een uitdagende bezigheid.

    • Korte workouts

    Een gebrek aan tijd kan je ervan weerhouden te gaan sporten. Je kan ook met weinig tijd een goeie workout neerzetten, ofwel een HIIT (High intensity interval training). De tijd die wordt aangeraden voor een HIIT is 15 tot 20 minuten. Je kan hierbij denken aan een intervaltraining bij het hardlopen waarbij je joggen afwisselt met een sprint.  De vuistregel hierbij is 2:1, bijvoorbeeld 60 seconden joggen afgewisseld met 30 seconden sprint.

    Een goede HIIT workout bestaat uit een warming up, zes tot tien perioden van interval en een cooling down. Een HIIT kan met met cardio oefeningen zoals hardlopen, fietsen en roeien, maar je kan er ook voor kiezen flink aan de gewichten te hangen met bijvoorbeeld squats en deadlift. Pak hierbij een lager gewicht en doe zoveel mogelijk herhalingen.

    Let op! voor beginners is een HIIT erg belastend en vergt erg veel energie. Begin niet te enthousiast en voer geleidelijk de intensiteit op. Let vooral bij gewichtsoefeningen erg op de uitvoering om blessures te voorkomen.

    • Daag jezelf uit

    Tijd voor de welbekende uitspraak stop exercising, start training. Ga niet sporten om het sporten, dit maakt het moeilijk jezelf telkens te motiveren. Stel voor jezelf een doel en ga stapsgewijs aan de slag om dit doel te bereiken. Doel bereikt? Mooi! Op naar de volgende. Zo motiveer je jezelf om telkens het stapje verder te zetten.

    Zoals Joel Beukers zou zeggen: Ga voor goud!

    • Sporten is leuk. Samen sporten leuker

    Soms is het vrij moeilijk jezelf te motiveren voor een workout. De smoesjes vliegen je om de oren en vervolgens komt de welbekende uitspraak: ik doe het morgen wel. Om vervolgens weer in hetzelfde riedeltje terecht te komen. Het is fijn als je een sportmaatje hebt waardoor je elkaar motiveert om toch het extra stapje te zetten.

  • Cleveland Cavaliers winnen de NBA titel

    Door de NBA-titel van de Cavaliers is Cleveland verlost van een vloek. De stad had al een halve eeuw geen kampioenschap in een van de grote Amerikaanse sporten kunnen vieren. Tot vannacht.

    Sinds het kampioenschap van de Browns in de NFL van 1964 was Cleveland er vaak dichtbij, maar steeds ging het net mis. Een aantal van die mislukkingen zijn iconische sportmomenten geworden met zelfs een eigen naam.
    1987: The Drive

    Cleveland Browns is hard op weg om de finale van het AFC Championship te winnen, maar dan is daar quarterback John Elway van Denver Bronco's. In vijf minuten dirigeert hij zijn team met vijftien plays 98 yards vooruit. Op 37 seconden voor het einde levert dat een touchdown en een gelijke eindstand op. De Bronco’s winnen na verlenging met 23-20.

     

    1988: The Fumble

    Running back Earnest Byner van wederom Cleveland Browns laat in de finale van het AFC Championship, tegen opnieuw Denver Broncos, met nog 1.12 te spelen op de 1-yard lijn de bal uit zijn handen glippen. Een touchdown zou vrijwel zeker de titel hebben betekend. Die gaat nu met 38-33 naar Denver.

     

    1989: The Shot

    Michael Jordan van Chicago Bulls velt Cleveland Cavaliers in de beslissende vijfde wedstrijd in de NBA play-offs van de Eastern Conference van de NBA met een ‘buzzer-beater’. Weliswaar niet in de finale, maar wel dramatisch.

     

    1997: de pijnlijkste...

    José Mesa, onovertroffen ‘closer’ van Cleveland Indians, faalt op het beslissende moment in de World Series. In de negende inning tegen Florida Marlins staan de Indians met 2-1 voor. Mesa mag het afmaken, maar krijgt drie hits en een fatale run om de oren. De Marlins slaan in de verlenging in de elfde slagbeurt toe.

4 artikel(en)