OLB Sports Blog

  • Fit het nieuwe seizoen in

    fit de zomer in

    Fit het nieuwe seizoen in

    Het is bijna juni, dat betekent einde sportseizoen.

    Het viel weer eens tegen dit seizoen, het team draaide niet lekker, elke week was de scheidsrechter een eikel, je schoenen begaven het halverwege en je hebt de droom om professional te worden ook maar opgegeven.

    Of alles liep natuurlijk op rolletjes, je hebt een pracht assist gegeven, die mooie actie die je maakte was toevallig gefilmd, is op fb terecht gekomen en nu kun je de scouts niet meer van je afslaan.

    Hoe dan ook de vraag is: hoe zorg je ervoor dat je het volgende seizoen weer fit voor de dag verschijnt?

    De Tips van O.L.B

    • Blijf in beweging

    Het is bijna vakantie, dat betekent lekker genieten van de vrije tijd, zon, zee, strand en alles wat erbij komt kijken. Dan tegen augustus aan weer eens denken aan sport en erachter komen dat je eigenlijk bar weinig hebt gedaan aan je conditie. De eerste training komt eraan en je raakt al buiten adem als je drie trappen bent opgelopen. Om dit scenario te voorkomen is het handig om tijdens de vakantieperiode af en toe even lekker in beweging te komen. Denk aan hardlopen, fietsen of meld je aan bij een sportschool.

    • Varieer in je oefeningen

    Een voorbeeld: je hebt met jezelf afgesproken om twee keer in de week te gaan hardlopen. De eerste week vol goede moed en je bent lekker bezig. De week erop gaat het al iets moeizamer en bij de vierde keer heb je toch de voorkeur om lekker op de bank te liggen Netflix te kijken. Vervolgens denk je drie weken later, oh ja hardlopen. (Tenzij je natuurlijk fittest on earth hebt gekeken en meteen van de bank afgesprongen bent).

    Om te voorkomen dat er een sleur in je workout komt is de tip: zorg voor voldoende afwisseling. Dit kan betekenen dat je een keer een ander rondje pakt met het hardlopen of een paar andere oefeningen in de sportschool doet. Zo zorg je voor voldoende variatie en blijft het sporten een uitdagende bezigheid.

    • Korte workouts

    Een gebrek aan tijd kan je ervan weerhouden te gaan sporten. Je kan ook met weinig tijd een goeie workout neerzetten, ofwel een HIIT (High intensity interval training). De tijd die wordt aangeraden voor een HIIT is 15 tot 20 minuten. Je kan hierbij denken aan een intervaltraining bij het hardlopen waarbij je joggen afwisselt met een sprint.  De vuistregel hierbij is 2:1, bijvoorbeeld 60 seconden joggen afgewisseld met 30 seconden sprint.

    Een goede HIIT workout bestaat uit een warming up, zes tot tien perioden van interval en een cooling down. Een HIIT kan met met cardio oefeningen zoals hardlopen, fietsen en roeien, maar je kan er ook voor kiezen flink aan de gewichten te hangen met bijvoorbeeld squats en deadlift. Pak hierbij een lager gewicht en doe zoveel mogelijk herhalingen.

    Let op! voor beginners is een HIIT erg belastend en vergt erg veel energie. Begin niet te enthousiast en voer geleidelijk de intensiteit op. Let vooral bij gewichtsoefeningen erg op de uitvoering om blessures te voorkomen.

    • Daag jezelf uit

    Tijd voor de welbekende uitspraak stop exercising, start training. Ga niet sporten om het sporten, dit maakt het moeilijk jezelf telkens te motiveren. Stel voor jezelf een doel en ga stapsgewijs aan de slag om dit doel te bereiken. Doel bereikt? Mooi! Op naar de volgende. Zo motiveer je jezelf om telkens het stapje verder te zetten.

    Zoals Joel Beukers zou zeggen: Ga voor goud!

    • Sporten is leuk. Samen sporten leuker

    Soms is het vrij moeilijk jezelf te motiveren voor een workout. De smoesjes vliegen je om de oren en vervolgens komt de welbekende uitspraak: ik doe het morgen wel. Om vervolgens weer in hetzelfde riedeltje terecht te komen. Het is fijn als je een sportmaatje hebt waardoor je elkaar motiveert om toch het extra stapje te zetten.

  • Cleveland Cavaliers winnen de NBA titel

    Door de NBA-titel van de Cavaliers is Cleveland verlost van een vloek. De stad had al een halve eeuw geen kampioenschap in een van de grote Amerikaanse sporten kunnen vieren. Tot vannacht.

    Sinds het kampioenschap van de Browns in de NFL van 1964 was Cleveland er vaak dichtbij, maar steeds ging het net mis. Een aantal van die mislukkingen zijn iconische sportmomenten geworden met zelfs een eigen naam.
    1987: The Drive

    Cleveland Browns is hard op weg om de finale van het AFC Championship te winnen, maar dan is daar quarterback John Elway van Denver Bronco's. In vijf minuten dirigeert hij zijn team met vijftien plays 98 yards vooruit. Op 37 seconden voor het einde levert dat een touchdown en een gelijke eindstand op. De Bronco’s winnen na verlenging met 23-20.

     

    1988: The Fumble

    Running back Earnest Byner van wederom Cleveland Browns laat in de finale van het AFC Championship, tegen opnieuw Denver Broncos, met nog 1.12 te spelen op de 1-yard lijn de bal uit zijn handen glippen. Een touchdown zou vrijwel zeker de titel hebben betekend. Die gaat nu met 38-33 naar Denver.

     

    1989: The Shot

    Michael Jordan van Chicago Bulls velt Cleveland Cavaliers in de beslissende vijfde wedstrijd in de NBA play-offs van de Eastern Conference van de NBA met een ‘buzzer-beater’. Weliswaar niet in de finale, maar wel dramatisch.

     

    1997: de pijnlijkste...

    José Mesa, onovertroffen ‘closer’ van Cleveland Indians, faalt op het beslissende moment in de World Series. In de negende inning tegen Florida Marlins staan de Indians met 2-1 voor. Mesa mag het afmaken, maar krijgt drie hits en een fatale run om de oren. De Marlins slaan in de verlenging in de elfde slagbeurt toe.

2 artikel(en)